«Ως εδώ και μη παρέκει» έφτασαν να λένε πλέον με αγανάκτηση οι κάτοικοι του Πλατέος στους ιθύνοντες του ΟΣΕ, εξ' αιτίας των προβλημάτων που ανέκυψαν από την μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου της υπόγειας διάβασης στο Πλατύ, μετά και την εγκατάλειψη -εδώ και δύο μήνες- όλων των εργασιών από την ανάδοχο εταιρία, που επιρρίπτει τις ευθύνες στον ΟΣΕ. Η κατασκευή υπόγειας διάβασης στο κέντρο του Πλατέος (στο σημείο όπου βρίσκονται το δημοτικό σχολείο, η εκκλησία και το γήπεδο) ήταν ομόθυμο αίτημα των κατοίκων και της δημοτικής αρχής προς τον ΟΣΕ, μετά την απόφαση του τελευταίου να κλείσει «για λόγους ασφαλείας» την ισόπεδη διάβαση των σιδηροδρομικών γραμμών, με επακόλουθο την αποκοπή της νότιας πλευράς του οικισμού από την βόρεια όπου και συγκεντρώνεται το σύνολο των κοινωνικών και εμπορικών δραστηριοτήτων της έδρας του δήμου.
Η πορεία του έργου και τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη μη ολοκλήρωσή τουΤον Σεπτέμβριο του 2005 και ενώ είχαν προηγηθεί αλλεπάλληλες τηλεφωνικές επικοινωνίες, επιδόσεις εγγράφων και επισκέψεις του δημάρχου Πλατέος κ. Φώτη Δημητριάδη στους αρμοδίους, ο τότε υπουργός Μεταφορών-Επικοινωνιών κ. Μιχάλης Λιάπης έδωσε το πράσινο φως για τη δημοπράτηση του έργου κατασκευής υπόγειας διάβασης στο Πλατύ, μαζί με ένα ακόμη ανάλογο έργο στον Αυλώνα Αττικής. Το 2006, μετά από σχετικό διαγωνισμό που διενήργησε η ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, προέκυψε ο ανάδοχος και ξεκίνησε την κατασκευή της υπόγειας διάβασης στα μέσα του ίδιου χρόνου. Κατά την πρόοδο των εργασιών, η ανάδοχος εταιρία αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα που οφείλοντο κυρίως στην παρακείμενη αποστραγγιστική τάφρο, μέσω της οποίας παροχετεύονται μεγάλο μέρος των ομβρίων τόσο του οικισμού Πλατέος όσο και του Λιανοβεργίου καθώς και τα στραγγίσματα των αρδεύσεων σημαντικού τμήματος του αγροκτήματος Λιανοβεργίου. Τα προβλήματα αυτά, δυστυχώς, δεν κατέστη δυνατόν να ξεπεραστούν για διαφόρους λόγους (αστοχία μελέτης; απρόβλεπτες εργασίες που δεν λήφθηκαν εξ' αρχής υπόψη με αποτέλεσμα την υπέρβαση του συμβατικού προϋπολογισμού του έργου; λάθος επιλογή διαγωνιστικού συστήματος προσφορών με τη μελετοκατασκευή; -όπως και να έχει το πράγμα, για τον δημότη του Πλατέος είναι μάλλον αδιάφορο), με αποτέλεσμα το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί, δύο και πλέον χρόνια μετά την εγκατάσταση του εργολάβου, ενώ το ανάλογο έργο στον Αυλώνα έχει ήδη παραδωθεί προ μηνών. Και, το χειρότερο εξ' όλων, να έχει εγκαταλείψει εδώ και δύο μήνες το εργοτάξιο ο ανάδοχος, που επιρρίπτει όλη την ευθύνη στον ΟΣΕ ενώ οι αρμόδιοι του ΟΣΕ λένε ότι αυτός που δημιούργησε το πρόβλημα είναι ο εργολάβος που δεν έκανε σωστή εφαρμογή των όρων του διαγωνισμού.
Η καθυστέρηση του έργου έχει δημιουργήσει πολλά και σοβαρά προβλήματα. Γεωργοί, κυρίως από το Λιανοβέργι, είδαν τα δύο τελευταία χρόνια τις καλλιέργειές τους να πλημμυρίζουν από την υπερχείλιση της αποστραγγιστικής τάφρου, που διέρχεται δίπλα από τα χωράφια τους και συνεχίζει παράλληλα προς τις σιδηροδρομικές γραμμές περνώντας και από το σημείο της υπόγειας διάβασης. Οι πλημμύρες αυτές, όπως τουλάχιστον ισχυρίζονται οι κτηματίες της περιοχής, οφείλονται στη στασιμότητα του έργου και στην απρονοησία των υπευθύνων να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη ροή του νερού διαμέσου της τάφρου, ιδιαίτερα στις περιόδους έντονων βροχοπτώσεων. Μάλιστα αρκετοί αγρότες προχώρησαν σε μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου ζητώντας αποζημιώσεις για τη μείωση της παραγωγής τους. Οι μαθητές που κατοικούν στη νότια πλευρά του Πλατέος είναι αναγκασμένοι επί δύο και πλέον χρόνια να περνούν δύο ή και περισσότερες φορές την ημέρα από τις γραμμές του ΟΣΕ για να πάνε στο (μοναδικό) δημοτικό σχολείο της έδρας του δήμου, που βρίσκεται δίπλα στο έργο. Τον ίδιο τρόπο, πεζή, χρησιμοποιούν και οι υπόλοιποι κάτοικοι της νότιας πλευράς του οικισμού -τουλάχιστον όσοι δεν έχουν μεταφορικό μέσο- για να κάνουν π.χ. τα ψώνια τους ή να πάνε στα καφενεία που υπάρχουν μόνο στη βόρεια πλευρά του Πλατέος. Ακόμη και γερόντισσες και γέροντες, όσο τους κρατούν ακόμη οι δυνάμεις τους, δεν μπορούν να μεταβούν στον Ιερό Ναό για να εκκλησιαστούν χωρίς τη συνδρομή και την ευχέρεια των οικείων τους να τους μεταφέρουν με αυτοκίνητο, μέσω άλλων διαβάσεων, διανύοντας αποστάσεις 2 και 3 χιλιομέτρων κάθε φορά επειδή το έργο μένει ανολοκλήρωτο.Επί δύο και πλέον χρόνια οι κάτοικοι του Πλατέος έκαναν υπομονή περιμένοντας να τελειώσει η κατασκευή της υπόγειας διάβασης. Όμως, με την πάροδο του χρόνου, ιδιαίτερα δε μετά και την προ διμήνου εγκατάλειψη(;) του έργου από την ανάδοχο εταιρία, η κατάσταση φαίνεται να έχει φτάσει στο απροχώρητο. Η δημοτική αρχή διατυπώνει πλέον ανοιχτά τη δυσαρέσκειά της από την αδικαιολόγητα μεγάλη καθυστέρηση του έργου και φέρεται αποφασισμένη να λάβει «άλλου είδους μέτρα» εάν δεν ενεργήσουν άμεσα οι αρμόδιοι παράγοντες του ΟΣΕ.
Οι ενέργειες του δημάρχου και του δημοτικού συμβουλίου
Ο δήμαρχος Πλατέος, από τα τέλη του 2007, με σωρεία εγγράφων και με πολλαπλές επισκέψεις του στην Αθήνα, ζητούσε επιμόνως από τις διοικήσεις του ΟΣΕ να δώσουν λύση στο πρόβλημα, χωρίς όμως να υπάρξει θετικό αποτέλεσμα. Ίσως αυτό να οφείλεται εν μέρει και στα γενικότερα προβλήματα κακοδιαχείρισης που ταλαιπωρούν τον εθνικό οργανισμό των σιδηροδρόμων, που εσχάτως αλλάζει διοικήσεις με συχνότητα μάλλον μεγαλύτερη και αυτής των τεσσάρων εποχών του έτους. Στο μεταξύ η δημοτική αρχή γίνεται αποδέκτης έντονων παραπόνων από τους δημότες, που ολοένα πληθαίνουν με την πάροδο του χρόνου. Τον Απρίλιο, οι διευθύνσεις τεχνικών υπηρεσιών και εγγείων βελτιώσεων της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Ημαθίας, μετά από αυτοψία που πραγματοποίησαν αρμόδια στελέχη τους στο χώρο του έργου, γνωματεύουν εγγράφως με τεχνικές εκθέσεις ότι, για να αποδοθεί το έργο λειτουργικά άρτιο και ασφαλές στους πολίτες, κρίνεται απαραίτητο να εκτελεστούν ορισμένες συμπληρωματικές εργασίες. Το δημοτικό συμβούλιο, έπετα από πρωτοβουλία του δημάρχου, συζητά το πρόβλημα σε δύο συνεδριάσεις του (τον Μάιο και τον Σεπτέμβριο του 2008) και παίρνει ομόφωνες αποφάσεις, με τις οποίες:
Απαιτεί την άμεση ολοκλήρωση της υπόγειας διάβασης στο Πλατύ, ώστε το έργο να αποδοθεί το ταχύτερο δυνατό για χρήση στους κατοίκους.
Απαιτεί, παράλληλα, να εκτελεστούν όλες οι συμπληρωματικές εργασίες και παρεμβάσεις, που κρίνονται επιβεβλημένες και αναγκαίες, σύμφωνα με τα σχετικά έγγραφα και τις τεχνικές εκθέσεις των αρμοδίων υπηρεσιών της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Ημαθίας (Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών και Δ/νση Εγγείων Βελτιώσεων), ήτοι: την τσιμεντόστρωση της στραγγιστικής τάφρου Τ26, την κατασκευή αντλιοστασίου και φρεατίου αναρρόφησης στη θέση του σίφωνος της υπόγειας διάβασης, καθώς και των παρεμβάσεων επί της διερχομένης οδού (αντιολισθηρός τάπητας, επιβραδυντές ταχύτητας, διαμορφώσεις πεζοδρομίων και προσβάσεων πεζών, κιγκλιδώματα προστασίας, σήμανση, κλπ.), ώστε να καταστήσουν το έργο απολύτως λειτουργικό και ασφαλές για το κοινό (οδηγούς τροχοφόρων, μαθητές, κατοίκους).
Επισημαίνει, για πολλοστή φορά, την πλήρη υποβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου του σιδηροδρομικού σταθμού Πλατέος (ενός εκ των πλέον κομβικών σιδηροδρομικών σταθμών της χώρας που παρουσιάζει μεγάλη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων) και απαιτεί, για την άρση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης, την άμεση κινητοποίηση των αρμοδίων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, προκειμένου να εκτελεστούν το συντομότερο τα αναγκαία έργα και παρεμβάσεις ανάπλασης και εξωραϊσμού του περιβάλλοντος χώρου του σιδηροδρομικού σταθμού Πλατέος
Βασ. Μακαντάσης: «Έχεις δίκιο να φωνάζεις δήμαρχε, κάντε λίγο υπομονή, το έργο θα γίνει όπως πρέπει» Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο δήμαρχος μεταβαίνει στην Αθήνα και συναντάται με τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Γεώργιο Γιαννούση, ο οποίος απλώς ακούει όσα του εκθέτει ο δήμαρχος, δηλώνει περίπου αναρμόδιος και μεταφέρει το πρόβλημα στον διευθύνοντα σύμβουλο του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικού Υλικού (ΕΔΙΣΥ) κ. Βασίλειο Μακαντάση. Χθες ο κ. Μακαντάσης συνοδευόμενος από υψηλόβαθμα στελέχη του ΟΣΕ ήλθε στο Πλατύ για να δει επί τόπου την κατάσταση. Παρόντος του δημάρχου αναγνώρισε ότι όντως έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα και, ανεξάρτητα από τις αιτιάσεις που προβάλλει ο ανάδοχος, υποσχέθηκε ότι το συντομότερο δυνατό θα ολοκληρωθούν οι εργασίες που απομένουν για να δοθεί στην κυκλοφορία το έργο και παράλληλα θα ετοιμάσει μία νέα μελέτη για να δημοπρατηθεί στους επόμενους μήνες ένα νέο έργο που θα περιλαμβάνει όλες τις συπληρωματικές εργασίες που ζητήθηκαν από τον δήμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου