Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2010

Ομιλία του Μ. Χαλκίδη στη Βουλή για τις κατολισθήσεις στα Τέμπη


Έθεσε σειρά ερωτημάτων για τα αίτια, τις οικονομικές επιπτώσεις και την άμεση αποκατάσταση


Συζητήθηκε στη Βουλή η επίκαιρη επερώτηση του βουλευτή και τομεάρχη Δημοσίων έργων Μιχάλη Χαλκίδη την οποία κατέθεσε μαζί με άλλους βουλευτές της ΝΔ, και αφορούσε το ζήτημα της κατολίσθησης των βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών, τις οικονομικές επιπτώσεις που επέφερε, αλλά και τις πρωτοβουλίες που έπρεπε να λάβει η κυβέρνηση για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας. Στη διάρκεια της τοποθέτησής του στη Βουλή ο Μ. Χαλκίδης μεταξύ άλλων είπε: «Ιδιαίτερα στον τομέα των δημοσίων έργων, η μοναδική συνεισφορά της κυβέρνησης είναι η ακύρωση στις 16/12/2009 των διαδικασιών ορισμένων μεγάλων έργων που διακηρύχθηκαν από τη Νέα Δημοκρατία, στα οποία περιλαμβάνονται οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο της Κρήτης στο Καστέλι και βέβαια η τρίτη φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας.
Από την πρώτη στιγμή, η Νέα Δημοκρατία έθεσε τρεις προτεραιότητες στη διαχείριση των τεχνικών έργων: ισόρροπη ανάπτυξη όλης της Ελλάδας, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στα δημόσια έργα, σεβασμό στο περιβάλλον,

ΠΑΡΑΔΩΣΑΜΕ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ 10 ΔΙΣ
Παραδώσαμε ένα πρόγραμμα αναπτυξιακών έργων υποδομής πραγματικά τεράστιο, που υλοποιεί το σημερινό Υπουργείο Υποδομών. Μεταφορών και Δικτύων, τόσο ως οικονομικό μέγεθος, όσο και από πλευράς δυσκολίας εκτέλεσης.
Είναι ένα έργο συνολικού ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ με κλαδικά έργα και υγιείς συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, με στόχο ολοκλήρωσης το 2013, που μπορεί πραγματικά να εξασφαλίσει καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους τους Έλληνες, για τις σημερινές, αλλά και τις συριανές γενιές.
Δεν θα επιτρέψουμε με την κριτική μας. αλλά και τις προτάσεις μας, τη μονιμοποίηση της κρίσης και τον περιορισμό των απαραίτητων κονδυλίων για την εκτέλεση των έργων, αντί μιας νέας αναπτυξιακής προοπτικής για τη χώρα μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μετά τη φονική κατολίσθηση που συνέβη στις 17 Δεκεμβρίου 2009 στην Κοιλάδα των Τεμπών, η Ελλάδα είναι κομμένη στο δύο. Η κατολίσθηση στα Τέμπη έχει φέρει τις ελληνικές μεταφορές σε οριακό σημείο, ενώ η κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων δημιουργεί πολλά προβλήματα στο στενό και ακατάλληλο επαρχιακό οδικό δίκτυο και στις κατοικημένες περιοχές, απ' όπου διέρχονται τα οχήματα.
Η διακινδύνευση κατά τη διέλευση από την Κοιλάδα των Τεμπών υπήρχε ήδη από παλιά. Η αναπόφευκτη επικινδυνότητα, ως αποτέλεσμα φυσικών διεργασιών, είχε ήδη επισημανθεί στο παρελθόν σε διάφορες τεχνικές εκθέσεις και μελέτες.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η σύμβαση προβλέπει εξαντλητικά τα θέματα που αφορούν αρμοδιότητες και ανάληψη κινδύνων, τόσο από το δημόσιο όσο και από τον παραχωρησιούχο».

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΡΙΑΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ

Στη συνέχεια ο κ. Χαλκίδης αναφέρεται σε μια σειρά άρθρων που συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση από τα οποία προκύπτουν οι υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου και συνεχίζει επισημαίνοντας ότι «ενώ οι εργασίες επικινδυνότητας των πρανών στα Τέμπη έπρεπε να τελειώσουν στις 5 Μαρτίου του 2009, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τις εργασίες αυτές κατατέθηκε προς έγκριση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος στις 10 Δεκεμβρίου του 2009 με αριθμό πρωτοκόλλου 148347. Από το Μάιο του 2009 η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε., η επιβλέπουσα αρχή, καλεί επανειλημμένα τον παραχωρησιούχο να επισπεύσει το έργο στήριξης των πρανών στα Τέμπη, υπενθυμίζοντας τις υποχρεώσεις του και τις ποινικές ρήτρες. Στις 10 Νοεμβρίου του 2009, ένα μήνα και περισσότερο από την ημέρα που είχαμε το συμβάν, με έγγραφο της η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. προς τον παραχωρησιούχο, που κοινοποιήθηκε και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, λέει χαρακτηριστικά για την άμεση λήψη μέτρων.
Γιατί κύριε Υπουργέ, δεν βγήκατε μέχρι στιγμής τουλάχιστον, -προχθές δώσατε μία συνέντευξη - επίσημα να ενημερώσετε τον ελληνικό λαό για το τι ακριβώς συμβαίνει;»

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
«Επειδή οι μεταφορείς είναι ανάστατοι, οι τοπικές κοινωνίες καταστρέφονται, οι καταστηματάρχες που λειτουργούσαν στην περιοχή των Τεμπών έχουν βάλει λουκέτο, αλλά οι υποχρεώσεις τους τρέχουν προς τα ταμείο και το υπαλληλικό προσωπικό, ο τουρισμός στην περιοχή έσβησε κυριολεκτικά, η Ελλάδα είναι κομμένη στα δύο, ζητάμε από την πολιτική ηγεσία με την επερώτηση μας να απαντηθούν τα παρακάτω ερωτήματα και να κατατεθούν τα σχετικά στοιχεία.
Πρώτον, ποια η επίδραση της έντασης των δονήσεων από τις εκρήξεις κατά τη διάνοιξη της σήραγγας των Τεμπών, σε σχέση με τη φονική κατολίσθηση και πώς θα εξασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεάσουν κατ΄ ελάχιστον την υπάρχουσα επισφαλή ισορροπία σε θέσεις όπου η σήραγγα κατά την πρόοδο του έργου θα πλησιάζει ακόμα περισσότερο τα πρανή της οδού;
Δεύτερον, ποιες εργασίες έχουν πραγματοποιηθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα προς την κατεύθυνση της ευστάθειας των πρανών και της απομάκρυνσης των αποσαθρωμένων βράχων που επικρέμονται κατά μήκος της οδού στη κοιλάδα των Τεμπών; Τηρείται η σύμβαση του έργου, όπου επιβάλλεται στην εταιρεία παραχώρησης να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή διέλευση των πολιτών;
Η αλληλογραφία μεταξύ της Εταιρείας του Δημοσίου ΕΓΝΑΤΙΑ Α Ε., του ανεξάρτητου συμβούλου-μηχανικού και της Εταιρείας ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟ Α.Ε., στην οποία έχει παραχωρηθεί το έργο, αποκαλύπτει ότι η ανάδοχος Εταιρεία, κατά παράβαση της σύμβασης παραχώρησης, δεν εκτέλεσε τα απαραίτητα έργα στην περιοχή των Τεμπών για την προστασία πολιτών και εργαζομένων.
Τρίτον, ανακοινώθηκαν οι παρακαμπτήριες οδοί για τη διέλευση των οχημάτων. Έχουν ληφθεί, κύριε Υπουργέ, τα απαραίτητα μέτρο, π.χ. νέες ασφαλτοστρώσεις και επισκευές για την ασφαλή διέλευση των οχημάτων από αυτούς τους δρόμους, που δεν έχουν ασφαλώς κατασκευαστεί για παρόμοια βαριάς κυκλοφορίας οχήματα;
Τέταρτον. Η χρήση της όδευσης του παλιού σιδηροδρομικού δικτύου με ταχεία εκτέλεση περιορισμένων έργων που αποτελεί μόνο παράκαμψη της τάξεως των τεσσάρων, πέντε χιλιομέτρων έχει εξεταστεί;
Στην επίσκεψη μας, κύριε Υπουργέ, στο Υπουργείο σας, στις 20 Ιανουαρίου προχθές, μας είπατε ότι η πρόταση αυτή την οποία υπέβαλε και το Τ.Ε.Ε. απορρίφθηκε λόγω των εδαφών Κύριε Υπουργέ, δεκάδες χρόνια κυκλοφορούσε το τρένο στη γραμμή αυτή. Πότε ανακαλύφθηκε η χαλαρότητα των εδαφών αυτών;
Πέμπτον. Υπάρχει συντονισμός για την αντιμετώπιση ενδεχόμενων ακραίων καιρικών φαινομένων που μπορεί να επισκύψουν στην περιοχή ιδιαίτερα τώρα τελευταία που ακούγεται από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία ότι μπορεί να έχουμε σοβαρά προβλήματα λόγω κακοκαιρίας και άρα η εναλλακτική διέξοδος των οχημάτων από το δρόμο της Ελασσόνας είναι πάρα πολύ επικίνδυνη;
Σύμφωνα με δημοσιεύματα στο δρόμο των αγωγών για διεκδίκηση αποζημιώσεων για τον κλειστό δρόμο των Τεμπών ετοιμάζονται να μπουν οι συγκοινωνιακοί φορείς όπως το ΚΤΕΛ, οι ιδιοκτήτες φορτηγών, οι λεωφορειούχοι, οι ιδιοκτήτες ταξί, οι ξενοδόχοι, οι τουριστικές επιχειρήσεις και μια σειρά επαγγελματιών που πλήττονται ανεπανόρθωτα λόγω της αύξησης του κόστους των μεταφορών και τη οικονομικής ζημιάς που υφίστανται.
Εκτός από τις συσκέψεις με διάφορες ομάδες ειδικών τεχνικών εμπειρογνωμόνων, που καλώς γίνονται,
υπήρξαν συναντήσεις με αυτές τις επαγγελματικές τάξεις; Υπήρξαν προτάσεις αντιμετώπισης της κρίσης από την πλευρά της Κυβέρνησης; Σχεδιάστηκε ένα πλάνο πρώτων μέτρων που είναι απόλυτα αναγκαίο να εφαρμοστεί; Πότε αναμένεται να αποκατασταθεί η κυκλοφορία και ποιο το κόστος των παρεμβάσεων;
Η Νέα Δημοκρατία ζητά τη δέσμευση του Υπουργού ότι έχουν δοθεί με σαφήνεια εντολές προς όλους τους παράγοντες του έργου στην κατεύθυνση λήψης μέτρων που θα εγγυώνται, την ασφαλή διέλευση των πολιτών και την ασφαλή έγκαιρη και χωρίς διασπάθιση οικονομικών πόρων εκτέλεσης των έργων.
Τελειώνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είμαστε σίγουροι ότι καλές προθέσεις υπάρχουν. Δεν αρκούν όμως μόνο οι προθέσεις. Χρειάζεται δυναμική δραστηριοποίηση και ισχυρή πίεση προς κάθε κατεύθυνση ώστε να υπάρξει άμεση αποκατάσταση. Είναι φανερό ότι προχωράτε με αργούς ρυθμούς. Η Νέα Δημοκρατία με αίσθηση ευθύνης απέναντι στους πολίτες, σας επισημαίνει την ανάγκη άμεσης έναρξης των εργασιών με κάθε πρόβλεψη ότι το οδικό δίκτυο θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί το συντομότερο δυνατά και με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια.
Είναι χρέος όλων μας απέναντι στη χώρα μας. Επιταχύνετε, κύριε Υπουργέ, τις διαδικασίες έχοντας πάντα υπόψη σας ότι δεν είμαστε απέναντι σας αλλά μαζί σας προκειμένου να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Αυτό είναι το χρέος μας και αυτό καλούμαστε να επιτελέσουμε στο ακέραιο».

Δεν υπάρχουν σχόλια: