«Έχουμε έτοιμο σχέδιο για την οργάνωση και ανάπτυξη
του νέου Δήμου Αλεξάνδρειας»
«Δεν θα επιτρέψω περίοδο χάριτος σε όσους αναλάβουν θέσεις ευθύνης, με πρώτο τον εαυτό μου»
Συνέντευξη στην εφημερίδα «Μακεδονική» παραχώρησε ο νεοεκλεγείς δήμαρχος του νέου δήμου Αλεξάνδρειας, κ. Φώτης Δημητριάδης. Το κείμενο της συνέντευξης, όπως δημοσιεύεται στο φύλλο 3565 της Τετάρτης 1 Δεκεμβρίου 2010, έχει ως εξής:
«Σε ετοιμότητα για τις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές και τα πρώτα θέματα που θα προωθηθούν από το νέο Δήμο είναι ο νεοεκλεγείς πρώτος Δήμαρχος του ενιαίου Δήμου Αλεξάνδρειας κ. Φώτης Δημητριάδης, όπως προκύπτει από την αποκλειστική του μετεκλογική συνέντευξη στη «Μακεδονική». Ο σημερινός Δήμαρχος Πλατέος και αυριανός Δήμαρχος Αλεξάνδρειας δηλώνει κατηγορηματικά ότι δεν θα επιτρέψει καμία περίοδο χάριτος και ολιγωρίας σε όσους αναλάβουν θέση ευθύνης, με πρώτο τον εαυτό του. Αναφέρεται στα θέματα που θα δώσει προτεραιότητα η νέα δημοτική αρχή, μιλά για τα αναπτυξιακά σχέδιά της για το νέο Δήμο, ενώ κάνει λόγο και για την πρόθεση να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις (μετάδοση συνεδριάσεων μέσω WEB-TV κ.ά.).
Το αποτέλεσμα των πρόσφατων εκλογών δικαίωσε την 8ετή επιτυχημένη πορεία σας στο Δήμο Πλατέος. Ο κόσμος του νέου Δήμου Αλεξάνδρειας εμπιστεύτηκε στα χέρια σας τη διοίκηση του Δήμου κι εσείς βαδίζετε ήδη προς την τρίτη συνεχή τετραετία σας, αυτή τη φορά σαν Δήμαρχος του νέου, διευρυμένου Δήμου Αλεξάνδρειας. Ποιες είναι οι πρώτες κινήσεις που προγραμματίζετε για την ενοποίηση των τεσσάρων σημερινών Δήμων;
Κατ’ αρχάς οφείλουμε να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους συμπολίτες μας, που μας εμπιστεύθηκαν και μας ανέδειξαν με την ψήφο τους νέα δημοτική αρχή στον Καλλικράτειο Δήμο Αλεξάνδρειας. Οι εκλογές παρήλθαν, προχωράμε μπροστά χωρίς να ξεχωρίζουμε τους δημότες σε αυτούς που μας ψήφισαν και σε αυτούς που δεν μας ψήφισαν. Από το αποτέλεσμα των εκλογών προέκυψε ένα νέο Δημοτικό Συμβούλιο στο οποίο εκπροσωπούνται τέσσερις Δημοτικές Παρατάξεις, καθώς και τα Συμβούλια των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων, που αναλαμβάνουν καθήκοντα σε ένα περίπου μήνα.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι έχουμε μπροστά μας ένα εξαιρετικά ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα αναγκαίων διαρθρωτικών αλλαγών στο νέο Δήμο, έναν «οδικό χάρτη» που πρέπει να διανύσουμε, χωρίς να έχει υπάρξει δυστυχώς η απαιτούμενη προετοιμασία από την πλευρά του Υπουργείου Εσωτερικών. Ωστόσο, πρέπει να σας πω, ότι εμείς, σε πολλές των περιπτώσεων, δεν θα περιμένουμε τους χρόνους που θα ανταποκριθεί το Υπουργείο. Έχουμε ήδη διαμορφώσει από τώρα το σχέδιο της θεσμικής, διοικητικής και λειτουργικής οργάνωσης και ανάπτυξης του νέου Δήμου Αλεξάνδρειας, που θα θέσουμε σε εφαρμογή από τις πρώτες κιόλας μέρες του νέου έτους.
Αμέσως μετά την εκλογή του Προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου και των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, που προβλέπεται να γίνει στις 2 Ιανουαρίου, προγραμματίζουμε να φέρουμε, μέσα στον Ιανουάριο του 2011, για έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο, μια σειρά θεμάτων, με σημαντικότερα:
Πρώτον, τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του νέου Δήμου, στον οποίο θα αποτυπώνεται η νέα οργανωτική δομή των δημοτικών υπηρεσιών, τόσο των κεντρικών στην έδρα όσο και των αποκεντρωμένων, στις έδρες των Δημοτικών Ενοτήτων Αντιγονιδών, Μελίκης και Πλατέος, έτσι ώστε, αμέσως μετά τη δημοσίευσή του στο ΦΕΚ, να μπορεί να τοποθετηθεί κανονικά το σύνολο του προσωπικού σε οργανικές θέσεις, είτε πρόκειται για τους υπαλλήλους που υπηρετούν σήμερα στους τέσσερις Δήμους είτε για το προσωπικό που προβλέπεται να μεταταχθεί στο νέο Δήμο Αλεξάνδρειας από τις καταργούμενες αποκεντρωμένες υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
Δεύτερον, το ιδρυτικό πλαίσιο των νέων νομικών προσώπων του Δήμου, που θα περιλαμβάνουν: Ένα δημοτικό νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, με αρμοδιότητες σε θέματα παιδείας, πολιτισμού, αθλητισμού, περιβάλλοντος και ενδεχομένως κάποιους, επί μέρους, τομείς άσκησης αρμοδιοτήτων κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης. Ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με τη μορφή Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης, που θα αναλάβει κυρίως τη λειτουργία των υφιστάμενων προνοιακών δομών που συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι το πρόγραμμα «βοήθεια στο σπίτι», τα ΚΔΑΠ, το Ιατροκοινωνικό Κέντρο, κλπ. Παράλληλα, προχωρούμε στην ίδρυση νέας Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης που θα προέλθει από τη συγχώνευση των υφιστάμενων Δ.Ε.Υ.Α. που λειτουργούν σήμερα στους τέσσερις Δήμους, καθώς και στην ίδρυση δύο ακόμη νέων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, για τις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αντίστοιχα.
Τρίτον, το κανονιστικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας όλων των νέων δημοτικών οργάνων (Δημοτικό Συμβούλιο, Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες, Οικονομική Επιτροπή, Εκτελεστική Επιτροπή, Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών, Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, κλπ.), το οποίο, αμέσως μετά την έγκρισή του από το Δημοτικό Συμβούλιο, θα διανεμηθεί, με τη μορφή ενός εύχρηστου οδηγού, στους συνολικά 122 αιρετούς που εξελέγησαν στα νέα δημοτικά όργανα, ώστε να γνωρίζουν όλοι επακριβώς τις υποχρεώσεις τους, τα δικαιώματα τους και το εύρος της θεσμικής δικαιοδοσίας ενός εκάστου οργάνου ξεχωριστά, προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση από την ελλιπή ενημέρωση που δυστυχώς επικρατεί ακόμα σε πολλούς. Παράλληλα, ο οδηγός αυτός θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου και θα είναι διαθέσιμος σε κάθε Δημότη.
Τέταρτον, τη σύνταξη και εκτέλεση, στο συντομότερο δυνατό χρόνο, του δημοτικού προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος του Δήμου για το 2011, καθώς και του προϋπολογισμού των νέων δημοτικών νομικών προσώπων, ενώ παράλληλα θα προχωρήσουμε στην κατάρτιση και έγκριση του πενταετούς επιχειρησιακού προγράμματος του νέου Δήμου, μέσα από διαδικασίες κοινωνικής διαβούλευσης με συμμετοχή των τοπικών φορέων και πολιτών.
Οι Αντιδήμαρχοι, που θα ορίσω μέσα στις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου για την επικουρία του έργου μου, θα αναλάβουν ένα πολύ σημαντικό και ουσιαστικό ρόλο στην άσκηση κυρίως κατά τόπο αρμοδιοτήτων. Με την εγκατάστασή τους στις έδρες των καταργούμενων Δήμων, οι «τοπικοί» Αντιδήμαρχοι θα έχουν την ευθύνη συντονισμού της λειτουργίας όλων των αποκεντρωμένων δημοτικών υπηρεσιών προκειμένου να μην παρατηρηθούν προβλήματα στην εξυπηρέτηση των δημοτών, πρωτίστως όσον αφορά την καθαριότητα και τη διοικητική εξυπηρέτηση του πολίτη.
Δεν θα επιτρέψω καμία περίοδο χάριτος και ολιγωρίας σε κανέναν από εμάς που θα αναλάβει θέση ευθύνης, με πρώτο τον εαυτό μου. Οι δημότες έχουν προσδοκίες και απαιτήσεις, βλέπετε την συνολική απαξίωση του κόσμου για το πολιτικό σύστημα και το πολιτικό προσωπικό, και ουαί κι αλίμονο σε όποιον από εμάς δεν εκπληρώνει ευσυνείδητα τις υποχρεώσεις του, δεν ασκεί τα καθήκοντά του με γνώμονα την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος και του κοινωνικού συνόλου και δεν σέβεται τα δικαιώματα των πολιτών, χωρίς να κάνει διακρίσεις.
Παράλληλα με όλα αυτά, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση άμεσων πρακτικών ζητημάτων που άπτονται της εύρυθμης λειτουργίας του νέου Δήμου από τις αρχές του νέου έτους, όπως τη στέγαση των υπηρεσιών, τη λειτουργία των κεντρικών και αποκεντρωμένων δημοτικών οργάνων, την τοποθέτηση του προσωπικού και την ανάληψη των νέων καθηκόντων του, τη διασφάλιση της ομαλής μετάπτωσης και ενοποίησης πληροφοριακών συστημάτων, αρχείων και μητρώων των καταργούμενων Δήμων (δημοτολόγιο, ληξιαρχείο, πρωτόκολλο) και την ανάπτυξη νέας δημοτικής ιστοσελίδας με βάση τις απαιτήσεις του προγράμματος «Διαύγεια».
Σας είδαμε τους τελευταίους μήνες να παρακολουθείτε από κοντά τα του «Καποδιστριακού» Δήμου Αλεξάνδρειας. Αυτή τη στιγμή θεωρείτε ότι έχετε πλήρη εικόνα του σημερινού Δήμου; Και ποια είναι τα θέματα που εκτιμάτε ότι έχουν μείνει πίσω από τη σημερινή διοίκηση και, επομένως, θα πρέπει πρώτα να προωθηθούν;
Αυτή τη στιγμή έχω στα χέρια μου μια πρώτη, αρκετά αναλυτική θα έλεγα, αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης όσον αφορά την διοικητική λειτουργία των τεσσάρων Δήμων μας. Ωστόσο δεν έχω ακόμη πλήρη εικόνα για την οικονομική κατάσταση, κυρίως του σημερινού Δήμου Αλεξάνδρειας και των Δημοτικών του Επιχειρήσεων. Περιμένω τα στοιχεία αυτά καθώς και τη σχετική μελέτη που ετοιμάζει η ΕΕΤΑΑ για τον νέο Δήμο την οποία θα μας παραδώσουν μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους όπως μας είπαν.
Προ ολίγων ημερών έκανα μία πρώτη συνάντηση με τους τρεις συναδέλφους Δημάρχους, της Αλεξάνδρειας, της Μελίκης και των Αντιγονιδών, όπου συζητήσαμε αυτά τα θέματα και τους ζήτησα να ορίσουν άμεσα υπαλλήλους των δημοτικών τους υπηρεσιών προκειμένου να συσταθεί μία ομάδα εργασίας, για να ασχοληθεί, μέσα στο Δεκέμβριο, με τα πρακτικά οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα του νέου Δήμου.
Πράγματι υπάρχουν ορισμένα σημαντικά ζητήματα που η σημερινή δημοτική αρχή του Δήμου Αλεξάνδρειας δεν φρόντισε να προχωρήσει, όπως την μετατροπή της Επιχείρησης Δημοτικής Ανάπτυξης Αλεξάνδρειας, που έπρεπε να είχε γίνει πριν από έναν χρόνο τουλάχιστον και πολύ αμφιβάλλω εάν η σημερινή διοίκηση έχει την βούληση και την αντικειμενική δυνατότητα να το κάνει, δεδομένου ότι υπάρχει εκ του νόμου προθεσμία που λήγει στις 31-12-2010. Δεν έγινε αυτό, με αποτέλεσμα να μην διαθέτει σήμερα ο Δήμος Αλεξάνδρειας στελεχωμένη, με επαρκές προσωπικό, υπηρεσία καθαριότητας. Και θα κληθούμε εμείς να «βγάλουμε τα κάστανα από τη φωτιά» και θα το κάνουμε άμεσα. Επίσης δεν βρήκαμε καμία ουσιαστική προετοιμασία από την απερχόμενη διοίκηση (καίτοι ο «Καλλικράτης» είναι νόμος του κράτους από τον περασμένο Μάιο και υπήρχε ο χρόνος), όσον αφορά την πρόβλεψη για τους αναγκαίους χώρους στέγασης των νέων υπηρεσιών και των υπαλλήλων στα πλαίσια του διευρυμένου Δήμου.
Η καθαριότητα στην πόλη της Αλεξάνδρειας και η περιποίηση των πάρκων, των πλατειών, κλπ. αποτελεί για μας πρώτη προτεραιότητα. Επίσης, είμαστε αποφασισμένοι, όχι με λόγια αλλά με πράξεις, να αντιμετωπίσουμε κάποια σοβαρά χρονίζοντα προβλήματα που άπτονται της λειτουργίας και της ευταξίας στην πόλη, όπως είναι ο κανονισμός χρήσης των πεζοδρομίων, στην κεντρική οδό Βετσοπούλου κυρίως, η ηχορύπανση, το κυκλοφοριακό και η στάθμευση, η λειτουργία της λαϊκής αγοράς, καθώς και προβλήματα που απασχολούν τον εμπορικό κόσμο της Αλεξάνδρειας. Για όλα αυτά, πριν προβούμε σε οριστικές αποφάσεις, θα φροντίσουμε ως Διοίκηση να υπάρχει διαβούλευση και στενή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Επίσης, σκοπεύουμε να επιταχύνουμε την ολοκλήρωση όλων των εν εξελίξει έργων και την εκτέλεση νέων έργων, για όσα από αυτά υπάρχει πλήρης ωριμότητα υλοποίησης και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ενώ, παράλληλα, θα προχωρήσουμε άμεσα στην εκπόνηση μελετών για μια σειρά από αναγκαία έργα, που άπτονται κυρίως της σχολικής στέγης, των αθλητικών και πολιτιστικών υποδομών, νέων αρδευτικών δικτύων, κ.ά.
Ο Δήμος Πλατέος, με τη δική σας διοίκηση, ήταν πάντα σαφώς προσανατολισμένος στην ανάπτυξη της περιοχής. Άλλωστε, η περιοχή αυτή της Ημαθίας θεωρείται ότι έχει τα περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη βιομηχανικών-βιοτεχνικών πάρκων. Θεωρείτε ότι ο νέος, διευρυμένος Δήμος Αλεξάνδρειας επαυξάνει και ενισχύει αυτά τα πλεονεκτήματα; Αναφέροντας συνοπτικά ό,τι έχετε κάνει μέχρι τώρα σ’ αυτή την κατεύθυνση, πείτε μας τι έχετε σχεδιάσει για το νέο Δήμο;
Η χωροθέτηση περιοχών για την υποδοχή και ανάπτυξη βιομηχανικών, βιοτεχνικών και επιχειρηματικών πάρκων, είναι μέσα στις πρώτες προτεραιότητές μας, στο πλαίσιο του συνολικού χωροταξικού και πολεοδομικού επανασχεδιασμού του νέου Δήμου, δεδομένου ότι μέσα στο 2011 αναμένεται να κυρωθεί με νόμο και ο νέος Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, στον οποίο εντάσσεται το σύνολο της εδαφικής περιοχής του νέου Δήμου Αλεξάνδρειας και όχι μόνον του Δήμου Πλατέος όπως αρχικά προβλέπονταν.
Η λειτουργία εμπορευματικού Αεροσταθμού στον Δήμο μας, διαμέσου της αξιοποίησης, παράλληλης χρήσης και επέκτασης των υποδομών και εγκαταστάσεων του στρατιωτικού αεροδρομίου Παλαιοχωρίου, αποτελεί για μας στόχο άμεσης προτεραιότητας. Πιστεύω ότι με βάση τη μελέτη που υπάρχει και με την υποστήριξη της νέας αιρετής Περιφέρειας, των Βουλευτών, του Επιμελητηρίου και άλλων παραγωγικών φορέων, θα υποκινήσουμε την Πολιτεία και τα συναρμόδια Υπουργεία για να υλοποιήσουν αυτό το έργο, που θα δώσει άλλη δυναμική και προοπτικές ανάπτυξης, όχι μόνο στο Δήμο Αλεξάνδρειας αλλά στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας.
Διεκδικούμε την κατασκευή δικτύου φυσικού αερίου, αρχικά στον αστικό ιστό της πόλης της Αλεξάνδρειας, για οικιακή χρήση, δεδομένου ότι υπάρχουν στην περιοχή μας αγωγοί φυσικού αερίου, μέσης και χαμηλής πίεσης, που εξυπηρετούν τις ενεργειακές ανάγκες τοπικών βιομηχανιών. Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας και Επιχειρηματικότητας του ΕΣΠΑ (ΕΠΑΝ ΙΙ) προβλέπεται σχετική χρηματοδότηση για την ίδρυση νέας εταιρείας φυσικού αερίου στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας που θα είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου κατασκευής δικτύων φυσικού αερίου σε αστικές περιοχές. Ξέρουμε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις, αυτά έπρεπε να είχαν δρομολογηθεί ήδη από το 2008-2009, ωστόσο προσβλέπουμε στη συνεργασία με τον συντοπίτη μας Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, τον κ. Χρυσοχοΐδη, καθώς και με τους καθ’ ύλην αρμόδιους Οργανισμούς (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΠΑ) για να πετύχουμε αυτό το στόχο, δεδομένου ότι η τιμή των συμβατικών καυσίμων, όπως του πετρελαίου θέρμανσης, έχει εκτιναχθεί στα ύψη και είναι μονόδρομος η αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που είναι φθηνότερα και φιλικά στο Περιβάλλον.
Παράλληλα και σε ό,τι εξαρτάται ειδικότερα από εμάς, παραμένουμε προσηλωμένοι στην υλοποίηση των δεσμεύσεών μας απέναντι στους δημότες. Για τις Εργατικές Κατοικίες, στην Αλεξάνδρεια και στη Μελίκη αρχικά, μετά την ετοιμασία των φακέλων των έργων θα πάμε στο Υπουργείο και στον Οργανισμό, θα διεκδικήσουμε την κατασκευή τους και θα το πετύχουμε, όπως κάναμε ήδη στο Δήμο Πλατέος. Για τις υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης, εξασφαλίζοντας την χρηματοδότηση των σχετικών έργων από το ΕΣΠΑ, με προτεραιότητα εκεί όπου υπάρχουν ώριμες και έτοιμες μελέτες.
Επίσης υπάρχουν πολλά σημαντικά ανοιχτά ζητήματα, όπως η ενδοδημοτική συγκοινωνία, η ασφάλεια και η προστασία των πολιτών και της περιουσίας τους από κλοπές, τα προβλήματα και το οικονομικό αδιέξοδο των αγροτών, οι ανάγκες των ασθενέστερων οικονομικά και των κοινωνικά ευάλωτων δημοτών, για τα οποία δεν υπάρχουν και ούτε μπορούν να υπάρχουν έτοιμες λύσεις. Έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις και, κυρίως, ισχυρή βούληση για να κινηθούμε στην κατεύθυνση αντιμετώπισής τους, γνωρίζοντας ότι ούτε θαύματα μπορούμε να κάνουμε ούτε να αλλάξουμε την κατάσταση μέσα σε λίγο χρόνο.
Τη συνεργασία σας με τον απερχόμενο Δήμαρχο κ. Μπάμπη Γκιόνογλου πώς τη βλέπετε; Σε ποια βάση σκέπτεστε να τη στηρίξετε και τι προσδοκάτε απ’ αυτήν;
Να πω, κατ’ αρχάς, ότι στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο Αλεξάνδρειας, θα υπάρχει ο πλουραλισμός της συμμετοχής και της συνεισφοράς ιδεών, απόψεων και προτάσεων εκπροσώπων από τέσσερις Δημοτικές Παρατάξεις και αυτό είναι θετικό. Έχουν εκλεγεί αξιόλογοι συνάδελφοι που διαθέτουν την εμπειρία και τη γνώση και ευελπιστώ να διαμορφωθεί ένα κλίμα γόνιμο και ουσιαστικό, με στόχο να αντιμετωπίσουμε μαζί, «συμπολίτευση» και «αντιπολίτευση» από κοινού, τα προβλήματα και να υπηρετήσουμε τις ανάγκες των συνδημοτών μας. Περιμένουμε ασφαλώς και την κριτική, στα όποια λάθη και παραλήψεις μας, ώστε να γίνουμε όλοι καλύτεροι.
Είναι στις προθέσεις μας να αλλάξουμε τον τρόπο λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου και αυτό θα φανεί πολύ σύντομα, από τις πρώτες κιόλας συνεδριάσεις. Το κορυφαίο συλλογικό και αποφασιστικό όργανο του νέου Δήμου Αλεξάνδρειας, πρέπει να αποκτήσει εξωστρέφεια και να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις και στα σύγχρονα αιτήματα της κοινωνίας, με την παρουσία στις συνεδριάσεις και την συμμετοχή όλων των αιρετών εκπροσώπων των αποκεντρωμένων οργάνων, των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων, των φορέων και των πολιτών. Προς το σκοπό αυτό, σχεδιάζουμε να δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της ενημέρωσης για το κάθε θέμα που θα εισάγεται προς συζήτηση και αυτό θα γίνει με αξιοποίηση των νέων μέσων της τεχνολογίας (απευθείας μετάδοση των συνεδριάσεων μέσω WEB-TV, διάθεση των εισηγήσεων σε ψηφιακή μορφή για τους εκπροσώπους του Τύπου, ανάρτηση όλων των αποφάσεων στη δημοτική ιστοσελίδα). Επίσης, στον τομέα της ουσιαστικής υποστήριξης των Δημοτικών Παρατάξεων για την επιτέλεση του έργου τους, με την διάθεση χώρου γραφείων και γραμματειακής υποστήριξής τους, στον βαθμό βέβαια που θα μας το επιτρέψουν οι αντικειμενικές συνθήκες όσον αφορά την διαθεσιμότητα χρόνου του υπαλληλικού προσωπικού και την επάρκεια των χώρων.
Στα πλαίσια αυτά, προσβλέπω και επιδιώκω να έχω μια γόνιμη συνεργασία με τον απερχόμενο Δήμαρχο Αλεξάνδρειας, τον συνάδελφο κ. Γκιόνογλου, ο οποίος μπορεί, με την εμπειρία του, να συνεισφέρει ουσιαστικά στην συλλογική προσπάθεια, δεδομένου ότι διετέλεσε επί μία οκταετία Δήμαρχος της έδρας του νέου Δήμου Αλεξάνδρειας και γνωρίζει πολύ καλά τα προβλήματα που υπάρχουν.
Εν μέσω οικονομικής κρίσης, νομίζετε ότι θα είναι πολύ δύσκολη αυτή η αυτοδιοικητική περίοδος; Και πώς σχεδιάζετε να κινηθείτε σ’ αυτό το δύσκολο πλαίσιο, ώστε να μην επηρεάσει τους – αναπτυξιακούς κυρίως – στόχους σας για το νέο Δήμο;
Πιστεύω, και δυστυχώς δεν είμαι ο μόνος που το λέω αυτό, ότι η νέα αυτοδιοικητική περίοδος, που ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου, είναι η πλέον δύσκολη στην ιστορία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας μας. Βρισκόμαστε στη χειρότερη οικονομική συγκυρία που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς:
Η σημαντική μείωση των τακτικών επιχορηγήσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που θα συνεχιστεί και τα προσεχή χρόνια, ο περιστολή των δημοσίων δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού για αναγκαία έργα υποδομών, ανάπτυξης και κοινωνικής πολιτικής, που σε ορισμένες των περιπτώσεων φτάνει, ουσιαστικά, έως του ορίου της «στάσης πληρωμών» (δείτε για παράδειγμα την περίπτωση των εκατοντάδων ενταγμένων έργων των ΟΤΑ στο πρόγραμμα «Θησέας» που ματαιώθηκαν λόγω της αδυναμίας του Κράτους, μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών, να τα χρηματοδοτήσει), και μαζί με όλα αυτά, το μεγάλο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα «Καλλικράτης» που συντελείται χωρίς την προπαρασκευή και τους πόρους που είναι αναγκαίοι για να εξασφαλίσουν την επιτυχία του, σε συνδυασμό με τις μεγάλες ανατροπές που έρχονται μέσα στο 2011 στους μεγάλους δημόσιους οργανισμούς και στις ΔΕΚΟ, δημιουργούν εκ των πραγμάτων ένα εκρηκτικό μίγμα κοινωνικής ρευστότητας και αβεβαιότητας, που επηρεάζει το σύνολο του δημόσιου τομέα, που, ας μην κρυβόμαστε, κατά ένα μεγάλο βαθμό βρίσκεται σχεδόν σε κατάσταση παραλυσίας.
Παρ’ όλα αυτά, είτε συμφωνεί κανείς είτε διαφωνεί, εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να πορευτούμε με όσα έχουμε και να αξιοποιήσουμε τις όποιες δυνατότητες υπάρχουν.
Πρώτον, υπάρχει το ΕΣΠΑ, για το οποίο ελπίζω να μην παρουσιαστεί κίνδυνος αδυναμίας εξασφάλισης του σκέλους της δημόσιας δαπάνης του, που αφορά την Εθνική συμμετοχή. Ο νέος Δήμος Αλεξάνδρειας, έχοντας την απαιτούμενη διαχειριστική επάρκεια, θα διεκδικήσει πραγματικά κάθε διατιθέμενο πόρο του, με την υποβολή προτάσεων σε όλα τα επιχειρησιακά προγράμματα που προβλέπουν δυνατότητα συμμετοχής ΟΤΑ. Και επειδή ξέρουμε πολύ καλά ότι χωρίς ώριμες και αξιόπιστες μελέτες δεν μπορεί κανείς να διεκδικήσει τίποτα, προχωράμε άμεσα στην εκπόνηση μελετών, για έργα υποδομών κυρίως, αναθέτοντας εφόσον χρειαστεί αυτές τις μελέτες σε ιδιωτικά μελετητικά γραφεία, εκεί όπου δεν θα μπορεί, είτε λόγω επάρκειας είτε λόγω χρόνου, το υπάρχον τεχνικό προσωπικό του Δήμου.
Κατά δεύτερον, υπάρχουν πολλά ξεχωριστά χρηματοδοτικά προγράμματα και ευκαιρίες απ’ ευθείας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κυρίως αφορούν στην υλοποίηση δράσεων στο σκέλος της λεγόμενης «κοινωνικής οικονομίας». Και για να τα εκμεταλλευτούμε αυτά ξέρουμε ότι θα πρέπει να αναπτύξουμε πρώτα κοινές συνεργασίες με άλλους Δήμους, τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό. Να συμμετέχουμε σε κοινά δίκτυα ΟΤΑ με κοινωνικούς εταίρους και μη κυβερνητικές οργανώσεις, και βέβαια δεν εννοώ με αυτό ορισμένες αδελφοποιήσεις που έχουν γίνει μεταξύ ορισμένων Δήμων, που είχαν περισσότερο εθιμοτυπικό παρά ουσιαστικό σκοπό. Σε αυτό τον τομέα δεν παραβλέπουμε ότι ξεκινάμε ουσιαστικά από το μηδέν και έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας να διανύσουμε.
Στο εσωτερικό του Δήμου, θα προσπαθήσουμε να περιορίσουμε ή και να εξαλείψουμε κάθε περιττή δαπάνη, όχι τόσο στα λειτουργικά έξοδα που είναι ως ένα σημαντικό βαθμό ανελαστικά, όσο κυρίως με τον εξορθολογισμό των διαδικασιών προμηθειών υλικών, προϊόντων και αγαθών, όπου παρατηρούνται σπατάλες και κακοδιαχείριση, καθώς και με όσα έχουν να κάνουν συνολικά με την αξιολόγηση του βαθμού αποδοτικότητας κάθε δαπάνης. Εάν αυτό το πετύχουμε έστω και μερικώς, μπορούμε να εξοικονομήσουμε πόρους.
Παράλληλα, μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες που περνάμε ως χώρα και ως κοινωνία, οφείλουμε τοπικά να κινητοποιήσουμε τον ανθρώπινο παράγοντα, να εφαρμόσουμε, όπως και όπου μπορούμε, «στρατηγικές αυτοβοήθειας», αξιοποιώντας το πλούσιο έμψυχο δυναμικό που διαθέτει ο Δήμος Αλεξάνδρειας, τους επιστήμονες, πολλούς νέους ανθρώπους με γνώσεις και εμπειρία, που έχουν όρεξη και θέλουν να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο. Αρκεί να υπάρχει κάποιος, και στην προκειμένη περίπτωση ο Δήμος, να τους εμπνεύσει, να τους παροτρύνει και όχι να τους αποθαρρύνει και να τους απομακρύνει. Ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι να μετουσιωθεί η διάθεση του εθελοντισμού σε πράξη. Προϋποθέτει να υπάρχουν σχέδιο και στόχευση, ξεκινώντας με απλά μικρά βήματα, καθώς και η οφειλόμενη απόδοση της ελάχιστης ηθικής και κοινωνικής ανταμοιβής προς όλους αυτούς που προσφέρουν. Προς το σκοπό αυτό, το έργο της ανάπτυξης του εθελοντισμού στο Δήμο Αλεξάνδρειας θα περιλαμβάνεται ως ξεχωριστή καθ’ ύλην αρμοδιότητα που θα αναλάβει να φέρει σε πέρας ένας Αντιδήμαρχος.
Σκοπεύουμε, επίσης, να ευαισθητοποιήσουμε και να παροτρύνουμε τους ιθύνοντες Βιομηχανιών, Βιοτεχνιών και μεγάλων Επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα όρια του Δήμου μας, για να αναπτύξουν την εταιρική και κοινωνική ευθύνη, έναντι του τόπου και του περιβάλλοντος όπου λειτουργούν, παράγουν και προάγουν τα ιδιωτικά τους συμφέροντα, μέσω της ανάληψης κοινών πρωτοβουλιών, μαζί με τον Δήμο, για προσφορά στους δημότες και ιδιαίτερα στους αδύναμους οικονομικά και στους ευάλωτους κοινωνικά.
Σχετικά με τις δημοτικές επιχειρήσεις των τεσσάρων σημερινών Δήμων: Ποιες θα συμπτυχθούν, θα δημιουργηθούν νέες και ποιες; Θα απορροφηθούν οι υπάλληλοι που απασχολούνται σ’ αυτές ή θα χρειαστούν κάποιες απολύσεις;
Όσον αφορά τις υφιστάμενες Δημοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις του Πλατέος, της Μελίκης και των Αντιγονιδών, θα συγχωνευτούν σε μία νέα, ενιαία Κοινωφελή Επιχείρηση που θα πάρει όσες αρμοδιότητες ήδη ασκούσαν καθώς και το προσωπικό τους. Το ίδιο θα συμβεί και στην περίπτωση των υφιστάμενων Δ.Ε.Υ.Α. που επίσης θα συγχωνευτούν σε μία νέα και ενιαία Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης. Τέλος, όσον αφορά την ΕΔΑΝΑΛ, δηλαδή την Επιχείρηση Δημοτικής Ανάπτυξης Αλεξάνδρειας, αυτή θα καταργηθεί υποχρεωτικά εκ του νόμου και στα πλαίσια της εκκαθάρισής της θα δούμε επακριβώς τι θα γίνει και που θα μεταφερθούν τα οικονομικά βάρη και οι υποχρεώσεις που έχει. Σχετικά με το προσωπικό της ΕΔΑΝΑΛ που απασχολείται με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, ένα μέρος του θα μεταφερθεί στον Δήμο και ένα μέρος του, που απασχολείται κυρίως σε προνοιακές δομές θα μεταφερθεί στη νέα Κοινωφελή Επιχείρηση και αυτό θα γίνει με βάση την πρόβλεψη της σχετικής οικονομοτεχνικής μελέτης που θα συνταχθεί. Όσον αφορά την τύχη του προσωπικού που εργάζεται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ο νόμος είναι σαφής. Για μεν αυτούς που έχουν προσληφθεί στα πλαίσια υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων προβλέπεται να γίνει ανανέωση των συμβάσεών τους, τουλάχιστον για όσο χρόνο θα εκτελούνται αυτά τα προγράμματα, για δε τους υπολοίπους, κυρίως ανειδίκευτους εργάτες, που λήγουν οι συμβάσεις τους στις 31-12-2010, δυστυχώς δεν έχουμε καμία απολύτως δυνατότητα εκ του νόμου, ακόμη και να θέλουμε, για να προβούμε σε ανανέωση των συμβάσεών τους, εκτός εάν στο μεταξύ υπάρξει κάποια άλλη νομοθετική ρύθμιση από πλευράς Υπουργείου.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου